Aanmelden Nieuwsbrief

Het gebruik van digitale hulpmiddelen (https://zorgbelanggelderland.nl//nieuws-en-agenda/overig-nieuws/2020/10/digitale-hulpmiddelen/)

21-10-2020

Het gebruik van digitale hulpmiddelen

Acht tips voor buurt- en dorpshuizen

Istock 1220226086

“Digitaal contact kan een verrijking zijn”.

Van 5 tot en met 9 oktober is het de week van de eenzaamheid én de week van de toegankelijkheid. In het buurthuis komen deze twee onderwerpen letterlijk samen. Hoe kan het buurt- of dorpshuis ervoor zorgen dat, tijdens deze tweede opleving van het coronavirus, het gebruik van digitale hulpmiddelen toegankelijker is? Zodat kwetsbare buurtbewoners en ouderen niet vereenzamen?

We kruipen met tegenzin weer naar binnen. We moeten onze sociale contacten noodgedwongen opnieuw beperken. Buurt- en dorpshuizen dreigen dicht te gaan of zijn zeer beperkt open. Ook activiteiten en bijeenkomsten worden uitgesteld. Veel mensen blijven liever thuis vanwege angst voor het oplopen van Covid-19.

Contact houden met behulp van digitale hulpmiddelen
Digitale hulpmiddelen, zoals de tablet, kunnen ervoor zorgen dat groepen hun activiteiten kunnen voortzetten. De Buurtcoöperatie Apeldoorn-zuid heeft diverse mogelijkheden benut om in contact te blijven met haar inwoners en heeft ontmoetingen tussen wijkbewoners ondersteund. Want de Coronamaatregelen maakten dat inwoners open stonden voor alternatief contact: “De ellende moest groot genoeg zijn om digitaal te gaan”. Want al vervangt digitaal contact niet de persoonlijke fysieke ontmoeting, het is toch een verrijking, biedt afleiding en de mogelijkheid om contact met familie, de wijk, kennissen of ‘de wereld’ te houden.

Acht tips om de toegankelijkheid van digitale hulpmiddelen te vergroten 

  1. Maak het mensen gemakkelijk en installeer alleen de belangrijkste apps zodat ze zo min mogelijk handelingen hoeven uit te voeren. Videocontact via Facebook wordt als makkelijker ervaren dan bijvoorbeeld Zoom.
  2. Installeer spelletjes. Spelletjes gaan verveling tegen, het is een goede afleiding op elk moment van de dag en je bent bezig met iets leuks. Ook biedt het de mogelijkheid om (in competitie) met buurtgenoten door te spelen en in contact te blijven.
  3. Zorg voor persoonlijke -of in kleinschalig groepsverband- instructie in een stimulerende en veilige omgeving. Dat biedt de mogelijkheid om de stappen (veelvuldig) samen door te nemen en te oefenen.
  4. Zorg voor begeleiding en een achtervang voor vragen, niet alleen tijdens de introductie maar juist ook gedurende het gebruik van het tablet. Dit moet iemand met geduld zijn waar je snel terecht kunt met vragen. Dit vergroot de onafhankelijkheid van ouderen omdat zij hun (klein-) kinderen minder hoeven te belasten.
  5. Gebruik plaatjes om de instructie duidelijk uit te leggen
  6. Maak een eigen WhatsApp groep voor sub-groepjes van bewoners: bijvoorbeeld de mannen of de vrouwen van het buurthuis, de klaverjassers, de straat-app, etc.
  7. Benut de mogelijkheden om de wijk naar de inwoners te brengen. Organiseer een online bingo. Of zoals Buurtcoöperatie Apeldoorn-zuid heeft gedaan, houdt maandelijkse interviews met buurtbewoners en ondernemers – ‘FF kletsen met Paula en Jeroen’ – die ‘live’ via Facebook zijn uitgezonden. Dit biedt de mogelijkheid dat luisteraars en kijkers interactief ook hun vragen kunnen stellen. De interviews zijn opgenomen en kunnen op een later tijdstip worden teruggekeken.
  8. Laat gebruikers elkaar zien wat zij ontdekt hebben en wat zij leuk vinden.

Voor sommige inwoners die het meest behoefte hebben aan contact, geven online hulpmiddelen eerder stress dan dat het hen wat oplevert. Maar met wat meer begeleiding en ondersteuning kunnen veel mensen er toch mee uit de voeten.