Mensen en hun naasten in de leeftijd vanaf 14 jaar, in het bijzonder mensen in een kwetsbare positie.
Nederland
Mensen en hun naasten in de leeftijd vanaf 14 jaar, in het bijzonder mensen in een kwetsbare positie.
Nederland
Focus op wat je wél kunt in plaats van wat niet (meer) lukt. Dat is de kern van Positieve Gezondheid. Steeds meer hulpverleners werken vanuit dit gedachtegoed. Veel mensen kennen het nog niet. Daar gaan we verandering in brengen met een nieuw spel.
Speelse kennismaking
We gaan een spel ontwikkelen dat mensen op een speelse, laagdrempelige en uitdagende manier kennis laat maken met Positieve Gezondheid. Vooral mensen in een kwetsbare situatie. Dit draagt bij aan de kwaliteit van leven van kwetsbare mensen.
Het spel heeft drie doelen:
- kennismaken met Positieve Gezondheid
op een laagdrempelige en speelse wijze;
- inzicht in eigen Positieve Gezondheid;
- Positieve Gezondheid actief in je eigen
leven inzetten.
In een periode van een jaar (juli 2021 - juli 2022) ontwikkelen wij, samen met diverse partners en mensen uit verschillende doelgroepen, een bordspel. Naast een speelse en laagdrempelige kennismaking heeft dit spel ook een educatieve functie. Een demoversie van het spel testen wij met allerlei mensen, mensen met en zonder beperking, mantelzorgers, naasten, huisartsen, POH, verpleegkundigen. Deze testfases zijn cruciaal! Zonder de deelnemers aan deze testfases en hun feedback komt er geen spel.
Vanaf oktober 2021 tot en met maart 2022 zijn er 2 testfases geweest in heel Nederland met 151 deelnemers, de jongste was 10 jaar en de oudste 89 jaar. Wij zijn heel blij en dankbaar dat mensen zich vrijwillig en enthousiast inzetten.
Nieuwsgierig?
Bekijk hier de nieuwsbrief van mei 2022 met resultaten, foto's en ervaringen.
Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Vul dan dit formulier in.
Positieve Gezondheid is een begrip ontwikkeld door Machteld Huber. Haar ervaring was dat de definitie van gezondheid niet meer klopt en dat in de gezondheidszorg vooral het negatieve onder de aandacht komt. Wat kun je niet? In plaats van: Wat kun je wel? Zij promoveerde hierop en wierp een ander licht op het begrip gezondheid.
Hierbij ligt de focus op wat jij kunt en wilt. Door een vragenlijst krijg je in kaart wat jij van jouw totale gezondheid vindt. Daarna komt de vraag of je iets zou willen veranderen en zo ja, wie en wat je daarvoor nodig hebt. Met andere woorden: wat is je veerkracht?
De ontwikkeling van het spel is een gezamenlijk project van Zorgbelang Inclusief, Zorgbelang Brabant/Zeeland, Zorgbelang Groningen, Burgerkracht Limburg, het Institute for Positive Health en de Leefbaarheidsalliantie Gelderland.
Daarnaast werken we samen met Stichting De Bagagedrager. Een stichting met ruime ervaring in het ontwikkelen van speelse, laagdrempelige en educatieve spellen rondom maatschappelijke onderwerpen.
Identity Games
Identity Games is onze samenwerkingspartner met ruim vijfentwintig jaar ervaring in het ontwikkelen van spellen.
Projectleider
Ellen Spanjers (Zorgbelang Inclusief)
Project coördinator
Serge Metselaar (De Bagagedrager)
Projectgroep
Jolanda Fritsma (Zorgbelang Groningen), Elga van Dartel (Zorgbelang Brabant/Zeeland), Karin van der Leeuw (Burgerkracht Limburg), Astrid Elferink (De Bagagedrager) en Merel Kotterer (De Bagagedrager)
Adviseurs
Machteld Huber en Malou Timmers (Institute for Positive Health)
Onze dank is groot dat fondsen ons steunen in ons idee om Positieve Gezondheid samen met burgers naar burgers te brengen. De volgende fondsen maken ons project mogelijk: Dr. C.J. Vaillantfonds, Dr. Wittenbergstichting, Oranjefonds, Stichting Voorzorg Utrecht, Arnhem Fonds Achterstandswijken, het R.C. Maagdenhuis, Provincie Limburg, Provincie Gelderland, Provincie Brabant en Leefbaarheidsalliantie Gelderland.
Het IPH heeft een adviserende functie binnen dit project.
Hoe bespreek je onvrijwillige zorg binnen zorgorganisaties? Onze gesprekskaarten helpen daarbij.